Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2011

Το ξύπνημα

Της Αlisa Rutherford-Fortunati:

Τα τελευταία 6 χρόνια που ήμουν χορτοφάγος, το να γίνω αυστηρά χορτοφάγος (vegan) μου φαινόταν ένα μικρό βήμα πιο πέρα. Ο βεγκανισμός ήταν κατά την άποψή μου το αδερφάκι της χορτοφαγίας, κοντά το ένα με το άλλο, αλλά με μια ταραχώδη σχέση. Πριν από 5 μήνες που έγινα αυστηρά χορτοφάγος, άρχισα να καταλαβαίνω πόσο μακρινές είναι αυτές οι δύο έννοιες και γιατί συνεχίζει να υπάρχει ένταση μεταξύ τους.
Υπήρχαν πολλοί λόγοι για τους οποίους αρχικά έγινα χορτοφάγος, συμπεριλαμβανομένου των ηθικών ,πνευματικών και σχετικών με την υγεία θεμάτων. Αλλά κατά βάθος, έγινα χορτοφάγος γιατί ήθελα να βγάλω την υποκρισία από την ζωή μου. Εάν δεν ήθελα να σκοτώσω τα ζώα που έτρωγα, τότε γιατί τα έτρωγα;
Για μένα δεν ήταν δύσκολο να κόψω το κρέας. Απλά πρόσθεσα περισσότερο φασόλια, φακές, μη-επεξεργασμένα δημητριακά και λαχανικά. Μαζί με τα 10 κιλά που έχασα υιοθετώντας αυτό το στυλ ζωής, άρχισα να αισθάνομαι καλύτερα για την επίδραση που είχα στο περιβάλλον και τα ζώα.
Το να είμαι ο μόνος χορτοφάγος στην οικογένειά μου δεν ήταν πάντα εύκολο αλλά αισθανόμουν ότι μπορούσα να περπατάω με το κεφάλι ψηλότερα... Να περπατήσω, εννοείται, με το μπουφάν από πούπουλα και τα δερμάτινα παπούτσια, τρώγοντας με ευχαρίστηση το ελληνικό γιαούρτι μου και την ομελέτα μου.
Μερικοί ίσως πούνε πως δεν ήμουν αληθινά χορτοφάγος επειδή στην πραγματικότητα ακόμα φορούσα δέρμα, και δεχόμουν στην ζωή μου τα ζωικά προϊόντα ως αναπόφευκτους συμβιβασμούς. ‘Ήταν πολύ “δύσκολο” να βρω ικανοποιητικά παπούτσια, ήταν πολύ δύσκολο να βγάλω από την δίαιτα μου και την ζωή μου το τυρί, τα αυγά, το μέλι και άλλα ζωικά προϊόντα. Κι αν έπρεπε να ταξιδέψω; Και τι θα γινόταν εάν οι φίλοι μου με καλούσαν για δείπνο; Εάν θα πήγαινα σε ένα εστιατόριο; Θα έπαιρνα αρκετές πρωτεΐνες εάν ήμουν αυστηρά φυτοφάγος; Αρκετές βιταμίνες;’ Ήμουν γεμάτη αβάσιμες δικαιολογίες για τις επιλογές μου.
Έπειτα, πριν από έξι μήνες , άρχισα να δουλεύω εθελοντικά μέσω του WWOOF (World Wide Opportunities on Organic Farms) σε μια μικρή γαλακτοπαραγωγική φάρμα στην Ιταλία. Ήθελα να καταλάβω περισσότερα για την προέλευση της τροφής μου και πόση δουλειά χρειαζόταν για να παραχθεί. Η εργασία στην γαλακτοπαραγωγική φάρμα δεν με μετέτρεψε σε αυστηρά χορτοφάγο, αλλά με έκανε να καταλάβω ότι εφόσον πίνεις γάλα, τα ζώα πεθαίνουν για σένα. Τι πιστεύεις ότι συμβαίνει στα αρσενικά μοσχαράκια που γεννιούνται για να κάνουν τις αγελάδες να παράγουν γάλα; Τι πιστεύεις ότι συμβαίνει σε μια γαλακτοπαραγωγική αγελάδα όταν γερνάει; Ή όταν αρρωσταίνει;
Ακόμη και μετά από αυτή την εμπειρία τίποτα δεν έγινε.
Έπειτα πήγα σε ένα βιοδυναμικής καλλιέργειας αμπέλι που είχε και λαχανόκηπους, κοτόπουλα, πρόβατα και αγελάδες. Για το γεύμα μας πηγαίναμε να μαζέψουμε τη σαλάτα μας και μετά στο κοτέτσι για να αρπάξουμε κανένα αυγό. Ποτέ δεν είχα ακούσει τόσο τσιριχτό θρήνο όσο όταν έπαιρνα τα αυγά από την φωλιά μιας κότας την ώρα που επιχειρούσε να φωλιάσει. Έψαχνε για τα αυγά της για πάνω από μια ώρα και περιπλανιώταν μπερδεμένη και κακαρίζοντας συνέχεια. Δεν ήταν μόνο αυτό που ράγισε την καρδιά μου αλλά η πραγματικότητα ότι συχνά οι κόκορες πουλιόταν σαν κρέας αλλά και ότι τα αρσενικά πουλιά πολτοποιούνται ζωντανά στα ορνιθοτροφεία. Εάν τρως αυγά, ζώα πεθαίνουν για σένα.
Ακόμη και τότε, τίποτα δεν εμπεδώθηκε.
‘Έπειτα, ξαφνικά, η μητέρα μιας φίλης μου έστειλε ένα e-mail για την αυστηρά χορτοφαγική κηπουρική και πρότεινε να τσεκάρω το Gentle World’s Vegan Education Center and Intentional Community όταν θα ήμουν στην Ζηλανδία. Σκέφτηκα « τι στο καλό, γιατί όχι μια εβδομάδα στο Κέντρο και να μάθω καινούργιους τρόπους καλλιέργειας;» Όταν πήρα τη απόφαση, η μητέρα μου που ταξίδευε μαζί μου στη Ζηλανδία με ρώτησε «Σκέφτεσαι να γίνεις αυστηρά χορτοφάγος;» Απάντησα με το στόμα γεμάτο με ψημένο σάντουιτς με τυρί «Ποτέ δεν ξέρεις, αλλά μάλλον όχι»
Όμως τη στιγμή που πάτησα το πόδι μου στην ιδιοκτησία του Ευγενικού Κόσμου η ιδέα μου όσον αφορά τους αυστηρά χορτοφάγους άρχισε να διαλύεται. Αυτοί δεν ήταν οι κοκκαλιάρηδες, μαλθακοί, υποτονικοί, βρώμικοι χίπις με τους οποίους πήγαινα μαζί στο κολέγιο (Χωρίς να θέλω να θίξω κανένα, πολλοί νέοι αυστηρά χορτοφάγοι που συντηρούνται με τηγανιτές πατάτες και τσιγάρα κάνουν ζημιά στην αυστηρά χορτοφαγία). Τα πρόσωπα των μελών της κοινότητας του Ευγενικού Κόσμου έλαμπαν. Παρακολουθούσα με θαυμασμό καθώς ένα από τα γηραιότερα μέλη πέρασε κρατώντας μια σκάλα 3,5 μέτρων στο ένα χέρι πάνω από το κεφάλι του σαν να ήταν ένα τίποτα. Το φαγητό ήταν υπέροχο και δεν υπήρχαν κανένα ζωικό προϊόν στο χώρο.
Ξαφνικά οι δικαιολογίες μου φαινόταν ανυπόστατες, οι «δυσκολίες» ασήμαντες σε σχέση με τις ζωές και τον πόνο που οι αυστηρά χορτοφαγικές επιλογές γλιτώνουν. Μετά από κανά δύο μέρες μια φίλη από την κοινότητα μου ζήτησε να δούμε το “Earthlings’’ - ένα συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ για την κακοποίηση που τα ζώα δέχονται στο πλανήτη μας, με τη διήγηση του Joaquin Phoenix - και κάθισα να το δω μαζί της. Τελείωσα το ντοκιμαντέρ με δάκρυα, αηδιασμένη, πεπεισμένη ότι δεν μπορεί να υφίσταται μη χορτοφάγος φιλόζωος, και 100% αυστηρά χορτοφάγος. ‘Ίσως 100% διατροφικά αυστηρά χορτοφάγος και 60% αυστηρά χορτοφάγος στη δράση και στην φιλοσοφία.
Η αυστηρά χορτοφαγία είναι κατά πολλούς τρόπους μια εξέλιξη, όχι μόνο μια διατροφική επιλογή, αλλά μία ολοκληρωτικά διαφορετική άποψη. Όπως είπε και ένας εθελοντής του Ευγενικού Κόσμου: «δεν μπορεί να είσαι μία αυστηρά χορτοφάγος και μία όχι – ή είσαι βίγκαν, ή όχι»
Κοιτάζοντας τα τελευταία 27 χρόνια της ζωής μου, διερωτώμαι πως και μου πήρε τόσο καιρό να σταματήσω να είμαι τεμπέλα και να ζήσω τη ζωή μου όπως πάντα έλεγα ότι ήθελα: με αγάπη, με ευγένεια και ειλικρίνεια.
Εάν έχεις τις ίδιες απορίες που έχω, αν ισχυρίζεσαι ότι είσαι ζωόφιλος, πως αγαπάς το περιβάλλον , ότι είσαι ένας υγιεινιστής ή κάποιος που ευγενικά απομακρύνεις αγριομέλισσες από το σπίτι αντί να τις συντρίβεις στο πάτωμα, ίσως είναι καιρός να διερωτηθείς γιατί δεν είσαι αυστηρά χορτοφάγος και ποιες είναι οι δικαιολογίες.

Η Alisa Rutherford-Fortunati είναι vegan καλλιεργητής και επιμορφώτρια στον «Ευγενικό Κόσμο»-μια διεθνή παγκόσμια κοινότητα αυστηρών χορτοφάγων και μη κερδοσκοπικός οργανισμός αφοσιωμένος στο να διδάσκει τους ανθρώπους σχετικά με το να γίνει κάποιος αυστηρά χορτοφάγος. Επισκεφτείτε την σελίδα www.GentleWorld.org για περισσότερες πληροφορίες.

Μετάφραση: vegans of Thessaly

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εδώ σχολιάζετε ευγενικά

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...